top of page

STVARNO VIRTUALNO STVARNO 2.0 - istraživanje unutar programa digitalne prilagodbe Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Predloženi program nastavak je umjetničkog istraživanja i digitalne produkcije započetih s prošlim natječajem za digitalne prilagodbe i kreiranje kulturnih sadržaja. Kroz prošli projekt ( “stvarno, virtualno, stvarno” ) savladane su sljedeće vještine, znanja i ostvareni rezultati: Istraženi su programi ( aplikacije ) za: 3d modeliranje, 3d projektiranje, fotogrametriju (3d skeniranje), animaciju. Naučene su osnove 3d oblikovanja, izrade materijala i tekstura, slaganja kompleksnih 3d scena, kreacije specijalnih efekata ( simulacije vatre i vode ), osvjetljenja 3d modela i 3d animacije u aplikaciji Blender. Savladan proces fotogrametrije, “3d skeniranja” objekta i prostora te njihove konverzije u virtualne objekte putem aplikacije Agisoft Metashape, kojima se može naknadno manipulirati u Blenderu. Savladane osnove rada u aplikaciji Autodesk Inventor koja se koristi u raznim industrijama za izradu vrlo preciznih 3d modela I nacrta za produkt dizajn. Naučen rad u programu Ultimaker Cura koji se koristi za pripremu modela za 3d printanje. Savladan proces 3d printanja. 3d projektiran i 3d isprintan rad “ Zoom”. Oblikovana 3d simulacija koncepta za instalaciju “ Nemir”. Istražen sustav NFT-a kroz rad “ Nemir” koji može naći na internetskoj NFT platformi Opensea. Koristeći se fotogrametrijom napravljena scenografija za predstavu “Umorne priče” koja se sastoji od osam 3d animacija skenova stvarnih prostora. Kreirana web stranica koja prikazuje dosadašnje rezultate istraživanja.

U nastavku istraživanja namjera mi je fokusirati se na sljedeće discipline, metode i tehnologije: Nastavak istraživanja, učenja i digitalne produkcije u aplikacijama za 3d oblikovanje i fotogrametriju Blender i Metashape. Stvaranje novih umjetničkih koncepata i 3d modela – vizualizacija radova koji bi mogli biti fizički isproducirani u budućnosti. Stvaranje umjetničkih radova inspiriranih virtualnim prostorom i interakcijama. Učenje aplikacije za stvaranje kompjuterskih igara “Unity” i “Unreal engine” unutar kojih bi 3d modeli radova bili integrirani u interaktivnu VR kompjutersku igru – izložbu u virtualnom prostoru. Suradnja sa stručnjakom ili organizacijom za izradu “multiplayer online” kompjuterskih igara, gdje bi se istražile mogućnosti suradnje konceptualne umjetnosti i gaming industrije. Istraživanje novih mogućnosti online interakcije između ljudi kroz virtualni svijet. Nastavak istraživanja NFT tržišta digitalne umjetnosti.

 

Projekt - istraživanje odvijalo se u razdoblju od 1.11.2021. do 1.7. 2022. godine.

Od 1.11 2021 do 1.1. 2022. bavio sam se istraživanjem gaming industrije i kompjuterskih igara. Analizom popularnih kompjuterskih igara na platformi “Steam”, prepoznati su osnovni tipovi igara te dominantni narativi koji su prisutni u većini igara koje su trenutno dostupne. Preko raznih dokumentarnih filmova na YouTube-u istražena je povijest i razvoj kompjuterskih igara.

Paralelno sam pokušavao otkriti umjetnike i umjetničke organizacije koje dodiruju tematiku gaming umjetnosti ili se bave odnosom virtualnih i stvarnog.

Nastavljeno je „mapiranje“  NFT tržišta,tehnologije i kripto financijskog sustava. Otkrivene su platforme na kojima se NFT-evi mogu stvoriti „mintati“ te koje kripto valute- platforme nude NFT usluge, tj na kojima ti NFT-evi postaju dio blockchaina te dobivaju status originalnog djela. Uz NFT sustav istražio sam i sustav trgovine kripto valuta te me to iskustvo i saznanja inspiriralo da osmislim interaktivnu instalaciju „ Emoticoin“. Primijetio sam da je financijski i NFT sustav jako podložan emocijama, tj emocionalnim odlukama- takozvanim „ emotional trading-om“ prosječnih ulagača ili trgovaca. Promjena u cijeni NFT-a ili valute nije utemeljena na stvarnoj vrijednosti već spekulaciji ulagača o budućem profitu- rastu, razvoju projekta u koji ulažu. Često su ljudi ( prosječni ulagači )  na temelju kretanja cijene ili određenih vijesti u svijetu “emocionalno izmanipulirani” da nešto kupe ili prodaju.

Koncept rada “Emoticoin”:

Interaktivna instalacija 200 x 100 x 25 cm CityLight pano- lightbox, Raspberry Pi, Raspberry Pi kamera, Neural compute stick, TV- monitor, drvena konstrukcija Interaktivna Instalacija sastoji se od okvira- instalacije za CityLight plakate unutar kojeg je ugrađen televizor, Raspberry pi s kamerom i neural compute stickom.

Instalacija putem kamere i umjetne inteligencije „skenira“ prostor galerije za vrijeme trajanja izložbe. Programirana je da raspoznaje izraze lica prolaznika te stvara statistiku raspoloženja-emocija na temelju geometrije lica. Raspoznaje da li su prolaznici tužni, ljuti, „neutralni“, sretni ili iznenađeni. Na temelju statistika gradi se grafikon koji je po izgledu sličan korisničkom sučelju za trgovinu dionica i kripto valuta (Trading view). Grafikon i statistike prikazane su u realnom vremenu na televizoru unutar CityLight konstrukcije. Na ovaj način „kretanje“ raspoloženja posjetitelja izložbe tretirano je i prikazano kao kretanje cijene neke dionice ili kripto valute te bi prolaznici imali s radom direktnu interakciju i uvid u stanje u realnom vremenu. Kako bi se dobilo da je kretanje grafikona isto onom za trgovinu valutama statistike raspoloženja svedene su na tri informacije grupiranjem pozitivnih, negativnih i neutralnih emocija- izraza lica. Negativne emocije predstavljaju prodaju, pad cijene, neutralno održava „cijenu“ na istoj razini te pozitivne predstavljaju kupnju, rast cijene imaginarne valute „Emoticoin“

U svrhu razvoja projekta odlučio sam da će svaki element instalacije prvo izmodelirati u programu za 3d oblikovanje Blender u mjerilu 1:1. Kroz taj proces uvidjeti sve mogućnosti izlaganja, konstrukcije,  te se bolje pripremiti za fizičku produkciju, prijelaz rada iz virtualnog u stvarno.

Kroz period od 1. do 3. mjeseca bavio sam se izradom nekoliko 3d modela instalacije u programu Blender te na kraju stvorio 3d animaciju koja objašnjava od čega je instalacija sastavljena. Animacija je kasnije pretvorena u NFT na platformi Opensea kao dio rastuće arhive- NFT kolekcije unutar koje su prikazane 3d simulacije za fizičke umjetničke radove.

Početkom drugog mjeseca dogovoreno je izlaganje i produkcija rada Emoticoin u sklopu ciklusa : „ Umjetnost ispred Umjetničkog paviljona“ na poziv ravnateljice Jasmine Poklečki, u javnom prostoru ispred paviljona u razdoblju od 20.4. do 26.6.2022. godine.

Uz stvaranje preciznog 3d modela instalacije napravljen je i fotogrametrijski 3d sken prednjeg dijela Umjetničkog paviljona te je instalacija u postavljena unutar 3d modela u stvarnom mjerilu, pružajući uvjerljiv prikaz budućeg rada.

vizual 4.jpg
vizual 5.jpg
vizual 6.jpg
vizual 7.jpg
vizual 29.jpg
vizual 26.jpg
vizual 27.jpg
vizual 8.jpg

U svrhu produkcije fizičkog rada prema modelu unutar programa za 3d projektiranje Autodesk Inventor dizajnirani su dijelovi instalacije koji će biti 3d printani kao držač za uređaj Raspberry pi koji se montira na televizor.

vizual 31.jpg
ZF003108-Vitar.jpg
emoticoin 1.jpg
emoticoin 2.jpg
ZF003106-Vitar.jpg
Mario Kristofic foto Emoticoin.jpg

U 2. mjesecu procesom fotogrametrije napravio sam 3d kopiju svojeg stana. Počeo sam razmišljati o raznim potencijalnim konceptima za umjetničke radove – projekte na razmeđu virtualnog i stvarnog.

Učinilo mi se zanimljivo pošto sam puno kod kuće, za kompjuterom i radim na projektu „ stvarno, virtualno, stvarno 2.0.“ , stvoriti koncept za kompjutersku igricu o svojem životu.

Opis koncepta: “Životna igra 2.0”

Kompjuterska  igra- simulacija za jednu osobu koja bi se odvijala unutar 3d skena- modela mojeg stana koji je nakon potresa u Zagrebu koji je oštetio moj atelje postao ujedno i prostor za rad. Perspektiva igračkog sučelja je iz  trećeg lica kao i kod puno komercijalnih igara tipa „Fortnite“. Avatar kojim bi se upravljalo bio bih animirani i dorađeni fotogrametrijski sken- model mene osobno. Uz moj „3d autoportret“ unutar igre postojali bi likovi- modeli mojeg psa Beline i djevojke Jelene koji uz mene najviše obitavaju u stanu. Igra bi bila napravljena uz pomoć programa Metashape, Blender i Unreal engine.

Igra ne bi bila namijenjena za široku publiku u vidu interakcije igranja, već je namijenjena za mene osobno. Koncept je da napravim animacije tipičnih radnji koje radim u stanu svaki dan; priprema hrane, pranje suđa, rad za kompjuterom, pranje veša, slaganje radova, igranje sa psom, razgovor s curom, vježbanje itd. Svaki dan prije spavanja odigrao bih sljedeći dan ( skraćeno -15 min ) tj. kako bi htio da mi dan izgleda, što namjeravam napraviti, te bi snimio video kako „igram svoj život“ – kao dnevnik. Sljedeći dan bi na kraju dana „odigrao“ dan kakav je stvarno bio u usporedbi s onim što sam si kroz igricu zadao te bi odigrao „ plan“ za sljedeći dan. Ponavljao bi postupak 30 dana nakon čega bih imao 60 snimki – „plan( 30 ) i realizacija (30)“.

Na početku igranja zadao bi si određene ciljeve za tih 30 dana: rano dizanje, 45 minuta tjelovježbe, meditacija 15 minuta, priprema zdrave hrane itd. Ukoliko bi ispunio zadatke svaki dan moj „lik“ u igrici bi „level up- ao“, tj napredovao a ukoliko bi se desio propust - „level down-ao“ . Mehanizam progresije lika koji se često koristi u komercijalnim igrama.

Cilj „ eksperimenta“ bi bio istražiti da li se mehanizmi kompjuterske igre mogu koristiti za samo-motivaciju, samo- organizaciju te bolji uvid u vlastiti način života.

Finalni rezultat, koji bi bio dostupan široj publici, bile bi te dnevničke snimke za svaki dan te rezultati ekspermenta tj na koji način je cijeli postupak utjecao na moje navike, percepciju i promjenu života.

soba 1.jpg
Untitled-1.jpg
soba 2.jpg
vizual 15.jpg
vizual 13.jpg
vizual 14.jpg

Krajem 3. mjeseca održani su sastanci s Ivanom Šivakom i Harisom Hadžagićem profesionalnim djelatnicima u 3d industriji i radu unutar Unreal Engine-a, programa za kreiranje kompjuterskih igara. Iako zbog vremenskih okvira te prije dogovorenih poslova nisu mogli surađivati direktno na projektu dali su mi jako dobre savjete za razvoj mojeg istraživanja, u vidu online resursa za učenje i platformi preko kojih mogu doći do informacija koje mi trebaju kao i discord grupa gdje mogu direktno komunicirati s 3d kreatorima iz cijelog svijeta.

U četvrtom mjesecu postavljena je instalacija Emoticoin koja je prošla svoju preobrazbu „ iz virtualnog u stvarno“ kroz suradnju sa programerom Igorom Brkićem. Kroz period izlaganja održano je nekoliko intervjua i razgovora u kojima sam spomenuo istraživanje unutar digitalnih prilagodbi te potporu od Ministarstva kulture i medija.

U periodu od 3. do 5 mjeseca intenzivno sam istraživao, učio I pokušao osmisliti što više koncepata unutar zadane teme odnosa virtualnog i stvarnog te novih oblika komunikacije koje nastaju unutar tih medija a izvan su domene komercijalne digitalne umjetnosti te narativa industrije kompjuterskih igara.

U razmišljanju o jednostavnoj multiplayer igri, kao experiment u interakciji, komunikaciji i percepciji umjetnosti u virtualnim okolnostima stvorila se ideja za koncept: „Spremište“.

Opis koncepta “Spremište”:

Nakon niza potresa u Zagrebu bio sam prisiljen napustiti dotadašnji radni prostor i skladište svojih radova.

Igrom slučaja našao sam unutar zgrade u kojoj živim veći podrumski prostor koji sam iznajmio kao spremište za radove. Prostor je razlomljen u dva dijela te mi se jedan od prostora učinio zanimljivim kao izložbeni prostor te me inspirirao za koncept multiplayer igrice „ Spremište“.

Putem fotogrametrije i programa Blender napravljen je 3d sken i model prostora spremišta te bi bio pretvoren u virtualnu galeriju.

Nakon što je igra napravljena i “prostor za izlaganje” spreman bio bi raspisan natječaj za izlaganje u toj virtualnoj galeriji. Propozicije za radove su da moraju biti stvarni, fizički objekti-instalacije koji bi procesom fotogrametrije bili pretvoreni u 3d modele u stvarnom mjerilu te bi ti modeli bili postavljeni unutar „galerije Skladište“. Koristeći Unreal engine svi elementi bili bi postavljeni unutar multiplayer online igre. „Posjetitelji“ izložbe bi trebali besplatno preuzeti igru s web stranice te stvoriti svojeg avatara unutar igre prije nego počnu razgledavati izložbu.

Pri stvaranju avatara korisnici bi trebali „uploadati“- prenijeti fotografije sebe  sprijeda i straga te bi te slike bile „nalijepljene“ na vrlo pojednostavljeni ljudski oblik unutar igre. Posjetitelji bi nakon toga mogli slobodno šetati simuliranom izložbom te imati interakciju jedni s drugima. Preko kompjuterskog mikrofona svi bi mogli međusobno razgovarati preko „group chata“. Untar igre korisnici  bi mogli imati i dvije „fizičke“ interakcije međusobno i s radom a to su „draganje“ i „ udaranje“.

Igra – simulacija je eksperiment u virtualnoj komunikaciji i percepciji umjetnosti te odnosu virtualnog i stvarnog.

mix 1.jpg

U 3. mjesecu dobio sam poziv od organizacije Okolo za izlaganje u javnom prostoru grada Zagreba u drugoj polovici 8. mjeseca. Razmišljajući o javnom prostoru te konceptu ispreplitanja stvarnog I virtualnog razvio sam sljedeći concept:

Projekt „Kolodvor galerija“ ( kasnije preimenovan u “Odmor” )bavi se istraživanjem interakcije i percepcije umjetnosti u javnom prostoru kroz odnos stvarnog i virtualnog. Intervencija je u javnom prostoru Zagrebačkog Glavnog kolodvora te bi se bavila samim prostorom kolodvora kao prostorom za javno izlaganje umjetnosti i umjetničku interakciju.

Projekt je interaktivna video igra – izložba smještena unutar 3d skena- 3d modela Glavnog kolodvora nastalog procesom fotogrametrije koji je naknadno obrađen u Blenderu te prebačen u Unreal engine. Igra se nalazi na kompjuteru koji je ugrađen u drvenu konstrukciju – instalaciju koja je posavljena unutar Glavnog kolodvora.

Instalacija se sastoji od: drveno-metalne konstrukcije dimenzija 120 x 61 x 61 cm unutar koje se nalazi kompjuter, ekran, skener za putne karte, hotas analogni kontroler, tipkovnica I zvučnik za pc.

Postavljena je u blizini dijela kolodvora gdje se kupuju putničke karte. Nakon što osoba kupi kartu za vlak dolazi do uređaja- instalacije te prislanja kartu na dio za skeniranje karata. Nakon toga igrica se aktivira te je njezino igranje ograničeno na 15 minuta ( kako se ne bi zakasnilo na vlak ). Kroz virtualni prostor kolodvora kreće se hotas analognim kontrolerom i tipkovnicom. U javnom prostoru virtualne kopije kolodvora postavljene su umjetničke instalacije i koncepti za moje buduće interaktivne umjetničke radove u obliku vrlo detaljnih 3d modela koje osoba može razgledati i isprobati, kao virtualnu izložbu u javnom prostoru. 3d modeli- instalacije baviti će se temom odmora i “ burnouta” tj takozvnog pregorjevanja od posla i stresa.

U 5. mjesecu održan je sastanak s Harisom Hadžagićem- profesionalnim djelatnikom u industriji video igara i programerom Draženom Hižakom. Dogovorena je suradnja na izradi igre – simulacije “Odmor” ali je zbog zdravstvenih razloga suradnika prebačena za 7. mjesec 2022. godine. Moj zadatak je da odredim I pripremim sve vizualne materijale i 3d modele za igricu kao i točni storyboard- dizajn vidu kretanja korisnika kroz simulaciju te sve radnje I interakcije koje se događaju.

Na sastanku s direktoricom Glavnog kolodvora I organizacijom Okolo početkom 6. mjeseca dogovoreno je izlaganje interaktivne instalacije “Odmor” u prostoru Glavnog kolodvora u razdoblju od 20.8. do 1.9. 2022. godine.

Od 5 do 7 mjeseca intenzivno sam radio na kreiranju simulacije „odmor“.

Projekt “odmor” bit će dovršen do 20. 8. 2022 te će nakon perioda izlaganja igrica biti dostupna za besplatno preuzimanje s linka na mojoj internet stranici gdje će biti prikazan razvoj i proces nastanka igre- simulacije.

vizual 22.jpg
vizual 24.jpg
vizual 21.jpg
vizual 20.jpg
vizual 17.jpg
vizual 34.jpg
mix 9.jpg
mix 10.jpg
mix 11.jpg
mix 16.jpg
mix 15.jpg
mix 7.jpg
mix 8.jpg
mix 5.jpg
mix 3.jpg
mix 2.jpg
mix 6.jpg

Ostvareni rezultati:

Istražena industrija kompjuterskih igara

Istražen sustav NFT-a te kripto financijski sustav

Usavršen rad u programu za 3d modeliranje Blender.

Osmišljen koncept te napravljen 3d model I animacija za rad “ Emoticion”.

3d dizajniran I 3d isprintan element za fizičku instalaciju “Emoticoin” – usavršen rad u programu za 3d projektiranje Autodesk Inventor.

Stvaranje 3d fotogrametrijskog modela prednjeg dijela Umjetničkog paviljona u programu Agisoft Metashape.

Usavršavanje procesa stvaranja 3d modela putem  fotogrametrije – 3d skeniranja te obrade modela u Blenderu.

Istraživanje novih alata za 3d oblikovanje te nadogradnja softwarea-a kojeg trenutno koristim- Blender addon- ovi.

Naučeni svi ( glavni ) procesi koji se koriste u 3d industriji, a to su:

Izrada kompleksnog 3d modela prema zahtjevima klijenta. Pretvorba kompleksnog 3d modela u manje kompleksan 3d model ali sa zadržavanjem detalja kompleksnog modela ( model se sastoji od puno elemenata te ima finu obradu )- procesom „ bakinga“ te „ uv unwrapa“, metodama koje su obavezne za rad u 3d industriji kompjuterski igara i 3d animacije.

Stvaranje materijala i tekstura za pojedine elemente 3d modela ( površina kože, površina oka, boje, prozirnost itd. ).

Stvaranje „ rigga“ tj. kostura za animaciju unutar modela. Rigg se koristi kako bi se pomicanjem ili rotacijom „kostura“ manipuliralo s kretanjem „mesha“ tj 3d strukture modela.

Proces animacije 3d modela.

Proces mapiranja video datoteke te kalibriranje 3d scene i 3d animacije modela kako bi postala dio video filea, tj dobiva se iluzija da je 3d objekt unutar samog videa te se promjenom kuta kamere u videu mijenja i pozicija kamere u odnosu na 3d model.

Osmišljeni detaljni koncepti za tri umjetnička rada-video igre: “Životna igra”, “Spremište”, “Odmor”

Napravljen detaljan 3d model instalacije “ Odmor” koja će biti isproducirana u fizičkom obliku prema 3d modelu.

Napravljena nova NFT kolekcija s 4 NFT-a na platformi Opensea koji su 3d animacije koncepata za radove nastale unutar projekta- istraživanja. Kolekciju ću koristiti kao arhivu 3d radova te će ona kroz vrijeme rasti upotpunjena novim konceptima.

Napravljen 3d sken – model vlastitog stana.

Napravljen 3d sken – model rada “ Heart tube”

Napravljen detaljan 3d sken – model cijelog Glavnog kolodvora u Zagrebu.

Naučene osnove rada u programu Unreal engine koji služi za kreaciju kompjuterskih igara I simulacija.Stvoren “nivo” ili mapa za kompjutewrsku igru unutar Unreal enginea koristeći obrađeni 3d model Glavnog kolodvora u Zagrebu.

Rezultati istraživanja objavljeni na web stranici vitardrinkovic.com

 

 

 

 

 

 

Linkovi:

https://www.facebook.com/vitar.drinkovic/videos/1228423077563782

https://www.jutarnji.hr/kultura/art/instalacija-na-umjetnickom-paviljonu-reci-ce-vam-kakvog-ste-raspolozenja-i-koliko-vrijedite-u-kriptovalutama-15184324?fbclid=IwAR2JzIPKptjJm_3AVRZKR1scCIdldCuDofvgOA9d0grACU1ayM00Y_YzLH4

https://www.mixcloud.com/RadioStudent/kulturizacija-22-4-2022-silvija-musi%C4%87-plesadu/?fbclid=IwAR2dFJEHNjkE27Y6tWDvL_TGYjuHsiqi76MgRtPiwTnDovRJZQ4NdBjXd5M

https://radio.hrt.hr/slusaonica/moj-izbor?epizoda=202205011800&fbclid=IwAR1JIL66iqJg8m0UdM6yyQ7kKzy3WcUlYlHD2dl4NvEuSu0rn-SAVMoOiZA

https://www.facebook.com/events/973470263146009/

https://www.facebook.com/umjetnickipaviljonuzagrebu/videos/373822724701165

https://www.facebook.com/vitar.drinkovic/videos/511397453878082

https://umjetnicki-paviljon.hr/portfolio-item/najava-izlozbe-vitra-drinkovica-emoticoin/

https://www.facebook.com/events/181681187464596/?ref=newsfeed

https://comm.formatc.hr/playback/presentation/2.3/12817eaf1943cc8eefa3d2798384f09132271094-1636044276522

https://www.facebook.com/events/1434975986949719?ref=newsfeed

https://opensea.io/assets/ethereum/0x495f947276749ce646f68ac8c248420045cb7b5e/26779141637668759718445659340107204067125007576959001618183353264475404763137

https://opensea.io/assets/ethereum/0x495f947276749ce646f68ac8c248420045cb7b5e/26779141637668759718445659340107204067125007576959001618183353267773939646465

https://opensea.io/assets/ethereum/0x495f947276749ce646f68ac8c248420045cb7b5e/26779141637668759718445659340107204067125007576959001618183353266674428018689

bottom of page